عیب‌یابی و تعمیر ژنراتور برق به زبان ساده

۲۴ آذر ۱۳۹۸
۰۴:۵۷:۰۳
احمد اکرمی
نظرات (0)

 

اگر شما جزء کسانی هستید که از ژنراتور برق برای تامین برق استفاده‌ می‌کنید، احتمالا دوست دارید در صورت بروز اشکال در ژنراتور خودتان بتوانید تعمیر ژنراتور برق را انجام دهید. اگر برق برود یا اینکه در مکانی باشید؛ که به برق شهری دسترسی ندارید، انتظار دارید که ژنراتور، برق مورد نیاز شما را تامین کند. 

اما اگر ناگهان ژنراتور شما را قال گذاشته و دستتان به جایی بند نبوده؛ و به تعمیر کار ژنراتور برق دسترسی نداشته باشید، آشنایی با تعمیر ژنراتور به کارتان‌ می‌آید. اینجا باهم درباره تعمیر ژنراتور برق و اینکه چگونه عمر آن را افزایش داده به گونه‌ای که کمتر به تعمیر نیاز داشته باشد، صحبت‌ می‌کنیم.

اقدامات پیشگیرانه از خرابی و تعمیر ژنراتور برق و راهکارهایی برای افزایش طول عمر آن

طبیعتا مراقبت کردن و رسیدگی به وسایل و ابزار مورد استفاده، بر کاهش میزان خرابی و افزایش طول عمر آنها موثر خواهد بود. در این صورت مبلغ کمتری را باید به هزینه تعمیر ژنراتور برق اختصاص دهید. اما برای اینکه کمتر به تعمیر ژنراتور برق نیاز داشته باشید باید چه کارهایی را انجام دهید؟​

۱ - از اصلی‌ترین اقدامات در نگهداری ژنراتور برق تعویض فیلتر‌های روغن، گازوییل و هوا طبق دستورالعمل تولیدکننده ژنراتور است. معمولا مدت زمان تعویض فیلترها پس از ۲۵۰ ساعت کارکرد یا هر ۶ ماه یکبار است.

۲ - از روغن‌های متناسب با دستگاه خود استفاده کنید که دارای ویسکوزیته مناسب باشد.

۳ - قبل از روشن کردن ژنراتور سطح آب و روغن را چک کنید تا از کافی بودن آنها اطمینان پیدا کنید.

۴ - هر چند وقت یکبار از سیستم اگزوز بازدید کنید؛ و بررسی کنید که در محل اتصالات و جوش‌ها نشتی وجود نداشته باشد. اگر نشتی مشاهده کردید، باید هر چه سریعتر آن را برطرف کنید.

۵ - همچنین سیستم سوخت‌رسانی را بررسی کنید، تا در صورت وجود اشکال و شکستگی در خطوط انتقال سوخت آن را تعمیر کنید.

عیب‌یابی و آموزش تعمیر ژنراتور برق

در این قسمت‌ می‌خواهیم درباره ایراداتی که برای ژنراتور برق به وجود‌ می‌آید؛ و نحوه برطرف کردن آنها صحبت کنیم. شما‌ می‌توانید با توجه به نشانه‌هایی که در ادامه درباره آنها‌ می‌گوییم، تعمیر دیزل ژنراتور برق یا تعمیر ژنراتور برق بنزینی خود را خودتان انجام دهید.

۱ - موتور روشن نمی‌شود :​

● ممکن است این مشکل به دلیل تنظیم نبودن رگولاتور پیش آمده باشد. رگولاتور را چک کنید و در این صورت، آن را تنظیم کنید.

● در صورت وجود این مشکل، برای تعمیر ژنراتور برق انژکتور را بررسی کنید. شاید فاصله زمانی که سوخت‌رسانی شده و پاشش انژکتور‌ها صورت‌ می‌گیرد، درست تنظیم نشده باشد. با توجه به دستورالعمل دستگاه خود، آن را تنظیم کنید. مشکل دیگری که ممکن است برای انژکتور پیش آمده باشد، این است که مجراهای سوزن‌های آن گرفته باشد. آن‌ها چک کنید و در صورت وجود گرفتگی آنها را تمیز یا تعویض کنید. همچنین چک کنید که سوزن‌ها در داخل بدنه انژکتور سفت باشد.

● دلیل دیگری که‌ می‌توانید باعث بروز این مشکل شود، وجود هوا در مسیر سوخت‌رسانی و مخزن سوخت ژنراتور است. در این صورت باید هواگیری انجام دهید.

۲ - سروصدای زیادی از موتور ژنراتور خارج می‌شود: ​

● شاید مشکل از بار موتور باشد. اگر بار موتور از توان بیشتر باشد؛ یا اینکه بار روی سیلندرها به طور نابرابر تقسیم شده باشد، دستگاه را باید کنترل و موتور را باید تنظیم کنید.

● از استحکام و لق نبودن پیستون‌ها و سوپاپ‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر نیاز به تعویض داشته باشند، در این صورت برای تعمیر ژنراتور برق باید آنها را تعویض کنید.

● بررسی کنید که موتور ژنراتور خیلی داغ نشده باشد. داغ شدن بیش از حد موتور می‌تواند ناشی از ایراد در ترموستات، کم بودن مایع خنک‌کننده و سیستم‌های ورودی و خروجی هوا به موتور و رادیاتور باشد.

۳ - دودی که از ژنراتور خارج می‌شود، رنگ عادی ندارد: ​

● اگر دودی که از ژنراتور خارج می‌شود آبی است، مشکل مربوط به زیاد بودن مقدار روغن یا فرسودگی رینگ‌های روغن است.

● اگر دود خروجی خاکستری است، انژکتور را چک کنید که آلودگی نداشته باشد. همچنین میزان بار را بررسی و در صورت نیاز برای تعمیر ژنراتور خود، آن را تنظیم کنید.

● شاید هم دودی که از ژنراتور برق خارج می‌شود، سیاه است. در این صورت برای تعمیر ژنراتور برق خود باید فیلتر هوای ورودی را بررسی و تعویض کنید. سوزن‌های انژکتور را چک کنید؛ که دچار گرفتگی نشده باشند. همچنین علت دیگر می‌تواند مربوط به سوخت باشد. اگر سوخت ژنراتور کیفیت مناسب نداشته باشد یا در آن ناخالصی و آلودگی وجود داشته باشد، احتمال خارج شدن دود سیاه وجود دارد.

وجود ایراد در ژنراتور‌ می‌تواند علل گوناگون داشته باشد. در اینجا به سه تا از مشکلاتی که ممکن است برای داستگاه شما به وجود بیاید و نحوه تعمیر ژنراتور برق در صورت بروز این ایرادات صحبت کردیم. ژنراتور برق را‌ می‌توانید خودتان تعمیر کنید؛ یا اینکه آن را به متخصص مربوطه بسپارید.

 

 

اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
بازدید:

[ ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آقای ژنراتور است.